Írta: Trimova

2024.11.25.

Az Ügyfélkapu rendszer megújulása mind a könyvelők, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelent. A közelgő változásokkal kapcsolatban számos aggály merül fel, különösen az új kétfaktoros azonosítási követelmények és a hozzájuk kapcsolódó adminisztratív terhek miatt.

A Minősített Könyvelők Egyesülete (MINKE) fejlesztési javaslatokat tett az Ügyfélkapu+ kapcsán, hogy az új kétfaktoros azonosítás ne akadályozza a vállalkozások adóügyi műveleteit. Az új rendszer 2025. január 16-tól teszi kötelezővé az állami szolgáltatásokhoz a felhasználónév és jelszó mellett a Digitális Állampolgársági Platform (DÁP) mobilalkalmazás vagy egyéb külső azonosító szolgáltatás használatát.

A magánszemélyek számára ez megfelelő lehet, de a vállalati adminisztrációra nem gondoltak elég átgondoltan.

Adatvédelmi és munkajogi problémákat is okozhat, ha a dolgozóknak a saját eszközeiket kell igénybe venniük a hitelesítési kódok megkapásához. Továbbá, ha emiatt minden munkavállalónak vállalati okostelefont kellene beszerezni, az növelné a szolgáltatás költségeit.

A könyvelőknek a teljes körű ügyintézés érdekében akár több, mint tizenöt különféle meghatalmazásra lehet szükségük. Ráadásul egy nagyobb könyvelőirodánál ezeket az egyes meghatalmazásokat minden érintett ügyintéző számára külön-külön kell kiadni, ami akár több száz meghatalmazást jelenthet.

Ezenfelül előfordulnak olyan helyzetek is, ahol a meghatalmazások nem működnek megfelelően: a jelenlegi rendszerben egy könyvelő nem tud hivatalos megbízással belépni az egyéni vállalkozások webes ügysegéd rendszerébe.

A Minősített Könyvelők Egyesülete javaslatai között szerepel, hogy a könyvelőirodák cégkapuján keresztül lehessen beadni a megbízók adóbevallásait, ami egyszerűsítené a folyamatot és csökkentené az adminisztratív terheket. Ez azonban nem oldaná meg az egyéni könyvelőirodák helyzetét, akik nem rendelkeznek cégkapuval. A hosszú távú megoldás egy speciális cégkapu hozzáférés létrehozása lenne a könyvelőirodák számára, függetlenül a cégjogi státusztól, amit egy átfogó meghatalmazási dokumentummal egészítenének ki.

KAPCSOLÓDÓ TÉMÁK

ÚJRAKÖNYVELÉS

Cserbenhagyta a könyvelője? Újrakönyveljük a teljes könyvelési anyagát 50%-os díjon.

KIHELYEZETT KÖNYVELÉS

Szeretné, ha cégénél dolgozna kihelyezett munkatárunk?

CÉGCSOPORTOK KÖNYVELÉSE

Több cége van? Szeretné őket egységesen kezelni?

BÉRSZÁMFEJTÉS, TB ÜGYINTÉZÉS

Teljeskörű bérszámfejtés, és TB ügyintézés.

KONTROLLING

Kontrolling, vezető számvitel, terv-tény eltérés, projektek eredményessége.

ÁTVILÁGÍTÁS

Ha értékesíteni szeretné cégét, vagy új befektetést tervez szükséges a független szakmai átvilágítás.

Hasonló posztok

Új lakhatási támogatás 2025-től

Gulyás Gergely a legutóbbi kormányinfón jelentette be, hogy 2025 januárjától új lakhatási támogatást vezetnek be. A program keretében a jogosult dolgozók havonta 150 ezer forint támogatást kaphatnak lakhatási célra közvetlenül a munkáltatójuktól. Ezt az összeget a...

Cégautó adó

Bizonyára mindenki hallott arról, hogy a környezetkímélő gépkocsi fogalma változtatásra került a 22/2024 (VII.31.) rendeletben. A fentiek alapján vannak olyan, jelenleg zöld rendszámmal ellátott autók, melyek a jövőben már nem lesznek zöld rendszámra jogosultak....